Direktlänk till inlägg 30 januari 2008

IOGT kränker Åke Green

Av Husfrun skriver - 30 januari 2008 17:45

Att IOGT kränker en av sina medlemmar och utesluter denne tycker jag är grov kränkning i allra högsta grad. Är det detta IOGT ska syssla med? Nej vore jag medlem skulle jag gå ur meddetsamma och det kommer säkert många att göra också. Någon vill uppenbarligen ha allt ljus på sig!

 
 
Ingen bild

bogosta

30 januari 2008 19:33

Som medlem 283 har jag bett om att bli utesluten på samma grunder som Åke Green.

 
Ingen bild

Marcus Lennartsson

30 januari 2008 20:54

Jag och min fru har begärt utträde i kväll med omedelbar verkan.

 
Ingen bild

kristen

30 januari 2008 21:10

Vad har åsikter om homosexualitet att göra med nykterhet? Hetsjakten på kristna har gått för långt! Jag uppmanar alla kristna att lämna IOGT-NTO för deras kränkning av yttrandefriheten!

 
Ingen bild

Tony

30 januari 2008 21:23

Givetvis är det en kränkning. Homosexuella känner sig kränkta av att kyrkan inte vill kalla deras partnerskap för äktenskap. Är inte då jag också kränkt av att inte få vara med i IOGT-NTO om jag tar en öl på kvällen lite då och då? Jag tycker det har blivit så tramsigt med alla kränkta människor hit och dit.

 
Ingen bild

Yttrandefrihet

30 januari 2008 22:21

Hade jag varit medlem i IOGT så hade jag omedelbart begärt mitt utträde. Otroligt ynkryggat att utesluta en medlem som står upp för organisationens målsättningar. Att vederbörande skulle ha åsikter i andra frågor som inte rör IOGT, är knappast ett skäl för uteslutning. Skärpning IOGT! Sluta upp med att svansa efter homolobbyns pipa.

 
Ingen bild

Husfrun

30 januari 2008 22:41

Uppenbarligen är det dags att putsa rustningen och ta fighten. Ska vi ha ett samhälle som människor kan leva i eller ett samhälle på dekis, det är ett val var och en måste göra och handla därefter. Inte falla till föga för en mindre grupp som försöker omstörta allt som är normalt.

 
Ingen bild

Västerbottensblåbandist

30 januari 2008 23:22

Nu visar IOGT sin rätta identetet.Vad har homosexualitet med helnykterhet att göra? Eller tvärtom. Undrar vad som händer då de många nya medlemmarna med kristen tro främst från Pingst börjar begripa att det är en genomprofan rörelse dom stöder. Nykterhetsfrågan är mycket viktig för alla och ett nykterhetslöfte en ansvarfull markering. Men löftet bör inledas med"Jag lovar att med Guds hjälp..... Se www.blabandet.se

 
Hosanna

Hosanna

31 januari 2008 08:38

Jag och maken hade tänkt att gå med men nu har vi förtfattat ett brev där vi berättar att vi inte tänker bli medlemmar. Undrar just vad de ska göra med alla i vår lilla lokalförening som är helt emot homosexualitet. Utesluta dem också?

http://hosannas.blogg.se

 
Ingen bild

bggusTAFSSON

31 januari 2008 09:09

I går lämnade jag IOGT-NTO.
Bo-Göran Gustafsson
Eskilstuna

 
Jobjörn

Jobjörn

31 januari 2008 13:44

IOGT-NTO-rörelsen har alltid verkat för mer än nykterhet. Demokrati, internationell solidaritet, alla människors lika värde, tolerans och folkbildning är saker vi arbetat med ända sedan vi bildades för över 100 år sedan.

Att utesluta medlemmar som inte följer organisationens grundsatser och program ( http://iogt.se/templates/SimplePage____6127.aspx ) är helt i sin ordning. De som är sugna på att ändra på organisationens grundsatser och program - och förbundsstyrelsens tolkning av dem - är välkomna att, om de fortfarande är medlemmar, motionera om saken till kongressen om 1,5 år.

Jag är dock tämligen säker på att vi demokrater kommer att avslå alla dylika motioner.

http://www.jobjorn.se

 
heartoflove

heartoflove

31 januari 2008 16:37

Som så många andra undrar jag varför IOGT nu tassar in på mark som de inte borde vara på. Förstår inte logiken. Två uteslutningar - den första för att han var nazist och den andra Åke Green. Styrelsen i IOGT kanske skulle gå igenom sina stadgar och sen ge en förklaring som är vettig!

http://heartoflove.bloggagratis.se

 
Ingen bild

AIK-are

31 januari 2008 22:50

Mycket skall man höra innan "öronen ramlar ur sina hålor"! Jag och min fru hade just beslutat att gå in i IOGT-NTO, men det här beslutet av Anna Carlstedt tar ÅRETS PRIS I DISKRIMINERING. Att utesluta en medlem därför att denne har en annan synpunkt än en annan minoritet vilken som helst, visar på en flathet som gränsar till naivitet. Jag tycker Anna Carlstedt skall uteslutas med omedelbar verkan - första februari - för idiotisk behandling av medlemmar. Grattis Anna Carlstedt - Du erhåller ÅRETS PRIS FÖR DISKRINERING redan i januari! Jag och min fru kommer inte att anhålla om medlemskap i IOGT-NTO. Min förhoppning är att alla andra AIK-are som är medlemmar lämnar IOGT!

 
Ingen bild

Erik

4 februari 2008 14:01

IOGT-NTO är en idéburen organisation som i över 130 år kämpat för människors lika värde, internationell solidaritet och allas rätt till ett bra liv. Ett hinder i denna strävan är alkohol och narkotika – därför är en hörnpelare i IOGT-NTOs verksamhet kampen mot drogerna.

IOGT-NTO behöver medlemmar från så många samhällsgrupperingar som möjligt i kampen för detta. Medlemmar som kan ställa upp på organisationens grundläggande värderingar. Så fungerar alla idéburna organisationer. Det behövs kristna, muslimer, ateister eller som en vän till mig i IOGT-NTO som är kristen homosexuell socialdemokrat.

Åke Greens ursprungliga predikan i juli 2003 kritiserades av såväl dåvarande ärkebiskop KG Hammar som pingströrelsens Sten-Gunnar Hedin, Hedin menade bland annat att den var fördömande.

I vad ligger det märkliga i att en organisation utesluter en medlem som inte företräder organisationens grundläggande värderingar? IOGT-NTO har ofta tagit ställning i andra frågor än drogfrågor – Under början av 1900-talet arbetade man hårt för kvinnlig rösträtt, för att ta ett exempel.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Husfrun skriver - 9 april 2009 08:45

Civilkurage är en bristvara i dagens samhälle, de som vågar säga sanningen, även om den uppfattas obekväm av vissa fundamentalister, ska premieras. ...

Av Husfrun skriver - 8 april 2009 13:28

Önskar alla som tittar in här och läser min blogg en riktigt Glad och God Påsk!...

Av Husfrun skriver - 1 april 2009 12:23

Idag tas ett märkligt beslut i riksdagen, MEN utan att regeringen är närvarande. En blind leder en blind skulle jag vilja påstå när man lyssnar på de politiker som argumenterar för denna lag. En majoritet av svenska folket vill inte ha detta beslut, ...

Av Husfrun skriver - 31 mars 2009 09:52

Kan man bli annat än bedrövad över hur en så viktig fråga misskötts som den om äktenskapsfrågan. Vad majoriteten av svenska folket tycker bryr man sig inte om. KD.s förslag är det vettigaste och mest genomtänkta. Men vem lyssnar när öronen är tillstä...

Av Husfrun skriver - 30 mars 2009 11:06

Hur många gick på det? Ja att vi skulle släcka ner i lördags kväll. Inte jag i alla fall. Tror det är ett smygtest om vi är lydiga medborgare som gör allt som hittas på av allehanda stolligheter. Däremot släckte jag ner på natten när jag ändå skulle ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards